PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DINAS PASAR TERHADAP KEPUASAN PENYEWA TOKO PASAR BAWAH KOTA BUKITTINGGI

Rina Supryanita, Febi Amelia Ananda

Abstract


This study aims to determine the Effect of Service Quality on the Satisfaction of Tenants in Pasar Bawah Shop in the City of Bukittinggi. This type of research is quantitative research that uses descriptive methods. Data sources used are Primary data and Secondary data. Data collection techniques using questionnaire and library study methods. The population in this study were all the bottom market store tenants, totaling 622 shops with a sample of 86 stores. The data analysis method used is the Test Instrument, namely Validity Test and Reliability Test, and Variable descriptive analysis (TCR). The analysis tool used is Logistics Binery Regression Analysis. The results obtained are (1) Physical evidence, responsiveness and empathy have a positive and significant effect on the satisfaction of tenants at Pasar Bawah Kota Bukittinggi store. (2) Reliability and guarantees have a positive and insignificant effect on the satisfaction of tenants in Pasar Bawah Kota Bukittinggi store. (3) The most dominant variable affecting the satisfaction of store tenants is responsiveness.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Penyewa Toko Pasar Bawah Kota Bukittinggi. jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang menggunakan metode deskriptif. Sumber data yang digunakan yaitu data Primer dan data Sekunder. Teknik pengumpulan data dengan metode kuesioner dan studi kepustakaan. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh penyewa toko pasar bawah yang berjumlah 622 petak toko dengan sampel berjumlah 86 toko. Adapun metode analisa data yang digunakan adalah Uji Instrumen yaitu Uji Validitas dan Uji Reliabelitas, dan anlisis deskriptif Variabel (TCR). Alat analisa yang digunakan adalah Analisis Regresi Binery Logistik. Hasil yang didapatkan adalah (1) Bukti fisik, daya tanggap dan empati berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan penyewa toko Pasar Bawah Kota Bukittinggi. (2) Kehandalan dan jaminan berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap kepuasan penyewa toko Pasar Bawah Kota Bukittinggi. (3) Variabel yang paling dominan mempengaruhi kepuasan penyewa toko adalah daya tanggap


Full Text:

PDF INDONESIA

References


Abubakar, A., Van de Vijver, F. J., Suryani, A. O., Handayani, P., & Pandia, W. S. (2015). Perceptions of Parenting Styles and Their.

A. Parasuraman, V. A. (2011). A Conceptual Model of Service Quality and Its. Implication forr Future Reaserch. Service Quality, 2015-220.

A. Zeithaml, V. Parasuraman, A. and L. Berry L. 2011. “Problems and Strategies in Services Marketingâ€. Jurnal of Marketing Vol. 49. (Spring).

Armstrong dan Kotler. 2007. Dasar-Dasar Pemasaran. Jakarta : Intermedia. Armstrong dan Kotler. 1999. Prinsip- Prinsip Pemasaran.

Band, William A, 2008. Crafeting Value for Customer, Jhon willey and Sons Inc,. New York.

Barry Berman, Joel R.Evans, (2004). Retail Management eight edition, Penerbit. Intermedia (terjemahan), Jakarta.

Day RA, Underwood AL. 2004. Analisis Kimia Kuantitatif. Sopyan I, penerjemah; Simarmata L, editor. Ed ke-6. Jakarta: Erlangga. Terjemahan dari: Quantitative Analysis

Engel, James F, et al. (2006) Customer Behavior. Diterjemahkan oleh: F X. Budiyanto. Perilaku Konsumen, Jilid II.

Engel. James F., Roger D. Blackwell, Paul .W Miniad.1993. Perilaku Membeli, ... Konsumen, Jakarta :

Fandy Tjiptono, 2005, Pemasaran Jasa, Edisi pertama, Yogyakarta; Penerbit. Bayumedia Publishing.

Fandy, Tjiptono. 2011. Service Management Mewujudkan Layanan Prima. Edisi. 2. Yogyakarta:

Ghozali, Imam. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. (Edisi Ke 4). Semarang:

Juran, Joseph M. (2012) Quality Planning and Analysis.

Hanna, Mack., Peter Karp. 2010. Customer Satisfaction : How to Maximaze, Measure and Market Your Company’s Ultimate Product. New York : American Management Association.

Henry, Nicholas. 2008. Administrasi Negara dan Masalah-masalah Kenegaraan.Terjemahan: Luciana D. Lontoh. Jakarta: Rajawali

Kasmir. (2010). Pengantar Manajemen Keuangan. Jakarta

Keban, T. Yeremias. 2004. Enam Dimensi Strategis Administrasi Publik, Konsep,. Teori dan Isu. Gava Media. Yogyakarta.

Kotler, Philip (2012). Prinsip – Prinsip Pemasaran Manajemen, Jakarta

Mowen. 2013. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran, Jakarta.

Nasution. 2011. Metode Research Penelitian Ilmiah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Stanton, William J., (2014), Prinsip Pemasaran, Erlangga, Jakarta.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:

Yi, Y., 2009, “A Critical Review of Customer Satisfactionâ€, in Zeithaml V. A (Ed), Review ofMarketing, American Marketing Association, Chicago IL,p.68-123

Wilkie, W.L (2013), “Consumer Behaviorâ€, 2nded., John Wiley & Sons. New York

Williamson, G. dan W. J. A. Payne. 2004. Pengantar Peternakan di Daerah.




DOI: https://doi.org/10.47896/je.v21i1.96

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.